سازه های کانتینری

 مقدمه

کانتینرهای فولادی سالهاست که به منظور حمل و نقل کالا استفاده می شود. بعد از گذشت عمر مفید آنها در محوطه بنادر و شرکت های کشتیرانی رها می گردند. استفاده مجدد از آنها بعنوان کیوسک مطبوعات، پناه گاه های اضطراری، ایستگاه آتش نشانی، پادگان و اماکن نظامی، مدرسه، آپارتمان، ساختمان اداری، استودیوهای هنری، مراکز خرید، کلینیک، درمانگاه، خوابگاه، رستوران، کافی شاپ و سایر سازه های ساختمانی در راستای حفظ محیط زیست از زباله و تداوم زندگی سبز خواهد بود.
معماری با کانتینر، نوعی از معماری است که از ساختار فولادی کانتینر به عنوان عنصر اصلی سازه ای استفاده می شود. استفاده از کانتینر به عنوان یک سازه ساختمانی در چند سال اخیر محبوبیت بیشتری پیدا کرده است چرا که آن ها از استحکام و دوام مناسی برخوردار بوده و در دسترس می باشند. خانه های زیادی با کانتینر ساخته می شوند زیرا نسبت به ساختمان سازی با مصالح سنتی چون سیمان و آجر با محیط زیست سازگاری بیشتری دارند.

 

 مزایای سازه های کانتینری به اختصار

 

مصالح ساختمانی ایده آل، کانتینر ها بخاطر دوام، سازگاری، سبکی و سهولت در جابحایی و نصب شناخته شده اند.
کمک به ایجاد روند بازیافت (Environment friendly) – سادگی و آسانی ساخت – عایق بندی آسان، دقیق و صحیح  مقاومت در برابر محیط های سخت آب و هوایی. آنها می توانند عملاً در برابر هرگونه عوامل آب و هوایی مانند طوفان، گردباد و زلزله مقاومت کنند. آنها می توانند در برابر بادهایی با سرعت 160 کیلومتر در ساعت مقاومت داشته باشند. در صورت تثبیت صحیح بر روی فونداسیون مقاومت در برابر باد آنها تا 250 کیلومتر در ساعت هم افزایش خواهد یافت.

 

  استحکام و دوام

کانتینرهای حمل ونقل از بسیاری جهات یک مصالح ساختمانی ایده آل هستند ، آن ها برای حمل بارهای سنگین طراحی شده اند و می توانند به صورت ستون های بلند روی هم قرار بگیرند همچنین آن ها برای محیط های خشنی مانند قرار گرفتن روی کشتی های اقیانوس پیما طراحی شده اند و به همین دلیل استحکام بالایی دارند.

 مدولار

همه کانتینرهای حمل ونقل دارای عرض یکسان، دارای دو اندازه ی استاندارد برای ارتفاع و طول هستند. به همین علت این عناصر مدولار را می توان در ساختارهای بزرگتری با هم ترکیب کرد و این باعث می شود تا طراحی، برنامه ریزی و حمل و نقل آن ها بسیار ساده بوده و اضافه کردن سازه به راحتی با روی هم قرار دادن تعداد بیشتری از آن ها امکان پذیر باشد.در صورت خالی بودن کانتینر تا 12 واحد هم می توانند برروی هم قرار گیرند.

 

 هزینه ساخت

جوشکاری وبرش کانتینر یک کار تخصصی است و می تواند هزینه های ساخت وساز را افزایش دهد، اما در عین حال هنوز هزینه ی کمتری از ساخت وسازهای مشابه همانند سازه های چوبی دارند.

 

 سهولت حمل ونقل

کانتینر بعنوان سازه پیش ساخته به راحتی توسط کشتی، کامیون و قطار بدلیل ابعاد استاندارد قابل حمل می باشد.

 

سهولت دسترسی

کانتینرهای حمل ونقل در سرتاسر نقاط جهان قابل دسترسی هستند.


 فونداسیون

کانتینرها توسط چهار ستون که در چهارگوشه آن قرار دارند یک سازه ی بسیار ساده را تشکیل می دهد. چهار گوشه بالایی قوی تر هستند تا تکیه گاهی برای نیروی وارده از طرف کانتینرهای دیگر باشد. لذا برای استفاده از آنها بعنوان سازه پیش ساخته نیاز به فونداسیون ساده در گوشه های کانتینر می باشد.

 

 سازگاری با محیط زیست

یک کانتینر 40 فوتی وزنی بالغ بر 3500 کیلوگرم دارد. هنگام بازیافت یا استفاده مجدد آن، هزاران کیلوگرم فولاد ذخیره می شود. به علاوه در زمان ساخت و ساز با کانتینر، مقادیر استفاده از مصالح سنتی مانند آجر و سیمان نیز کاهش می یابد.


 معایب و محدودیت های کانتینر

 
 عایق نبودن کانتینر

فولاد گرما را به خوبی هدایت می کند. کانتینرهایی که برای اسکان استفاده می شود باید عایق بندی بهتری نسبت به سازه های دیگر مانند آجر یا چوب داشته باشند. این شرکت با استفاده از پشم سنگ / پلی یورتان جداره و سقف کانتینرها را عایق می نماید.


 عدم انعطاف پذیری

اگرچه کانتینرها را به راحتی می توان با هم ترکیب کرد تا فضاهای بزرگتری ایجاد شود اما ایجاد فضاهای متفاوت با توجه به اندازه های استاندارد زمان بیشتری خواهد برد و طبیعتا گرانتر خواهد شد.


 عدم مقاومت در برابر رطوبت

در هوای معتدل، هوای مرطوب سبب زنگ زدگی فولاد خواهد شد. این شرکت با استفاده از رنگ های خاص دریایی / حفاظت کاتدی کانتینرها را در برابر عوامل خورنده حفاظت می نماید.


 نیاز به بالابر و جرثقیل

به منظور اجرا و نصب سازه های کانتینری نیاز به جرثقیل می باشد.

سم زدایی کف چوبی

کف کانتینرها هنگام ساخت حاوی موادی از حشره کش ها می باشد که قبل از سکونت انسان در آن باید سم زدایی و یا کف ها با متریال دیگری جایگزین شوند. این شرکت با پوشش کامل کف، این نقطه ضعف کانتینر را برطرف نموده است.


 ضعیف بودن سقف

اگرچه دو انتهای کانتینر بسیار قوی است اما سقف آن قوی نیست و محدودیت وزن 300 کیلوگرم برای آن پیشنهاد می شود.